Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Romeo a Julie

15. 2. 2012

 ROMEO A JULIE

1)   Bibliografické údaje

·         Název: Z oříšku královny Mab: Povídky ze Shakespeara

·         Autor: E.Vrchlická

·         Nakladatelství: Svoboda Praha

·          rok vydání: 1964

·         číslo vydání: 4.vydání

·         počet stran: 405 stran

2)   Obsah a forma

·         obsah = tragická láska Romea a Julie

·         forma = román, tragédie

3)   Tematická vrstva

·         Motivy – tragická láska

·         téma

o   celkové – nenávist mezi rody Montecků a Kapuletů

o   hlavní – tragická láska Romea a Julie

o   vedlejší – boj mezi Tybaltem a Merkuciem, Juliina „svatba“ s Parisem

·         prostředí

o   Verona, Itálie

o   Prostředí ovlivňuje rozhodování postav

o   je skutečné nebo smyšlené? Skutečné

o   jsou popisovány skutečné události? Ne

o   je prostředí pro hlavní postavu důležité? Ano

·         čas

o   kdy konkrétně se odehrává - minulost

·         postavy

o   Romeo

§  Jeden z rodu Montecků, statečný, nemá rád Kapulety

§  jak se vyvíjí během děje – zamiluje se do Julie – jedné z Kapuletů

§  jaká je na konci – odvážný

§  její charakteristika – vysoký, mladý, nebojácný, chrabrý

§  co a kdo postavu ovlivňuje – postavu ovlivňuje jeho původ (jeden z Montecků) a kněz

§  jaký je můj vztah k postavě – můj vztah k postavě byl neutrální.

§  jak se můj vztah k postavě vyvíjel během příběhu – můj vztah k postavě se změnil na kladný.

§  mám něco společného s hlavní postavou? Asi ne.

§  chtěla bych takovou postavu za kamaráda/kamarádku? Ne, má moc rád Julii a ta by žárlila, kdyby mě viděla s Romeem :D

o   Julie

§  Jedna z Kapuletů, mladá, krásná, nemá ráda Montecky

§  jak se vyvíjí během děje – zamiluje se do Romea, nechce si vzít Parise

§  jaká je na konci – odvážná, krásná, chytrá

§  její charakteristika – krásná, mladá, chytrá, odvážná

§  co a kdo postavu ovlivňuje – postavu ovlivňuje její otec, matka, chůva a kněz

§  jaký je můj vztah k postavě – můj vztah k postavě byl neutrální

§  jak se můj vztah k postavě vyvíjel během příběhu – můj vztah k postavě se změnil na kladný

§  mám něco společného s hlavní postavou? Ano.

§  chtěla bych takovou postavu za kamaráda/kamarádku? Ne.

o   vedlejší postavy – vyjmenovat, stručná charakteristika

§  matka Romea – má svého Romea ráda, hodná, stará

§  otec Julie – chce pro svoji dceru to nejlepší, stará, zlá

§  matka Julie – chce pro svoji dceru to nejlepší, starý, zlý

§  chůva – chce pomoci Julii, ale nakonec souhlasí s Juliinými rodiči, stará, občas hodná

§  kněz – pomůže Romeu a Julii, starý, chytrý, hodný, milý

§  Benvolio – kamarád Romea, hodný, chytrý

§  Mercurio – kamarád Romea, mladý, veselý, vtipný, nebojácný

§  Tybalt – příbuzný Julie, mladý, zlý, zákeřný

§  Paris – chce si vzít Julii, starší, hodný

·         děj

o   obsah – Benvolio, Mercurio a Romeo, se rozhodli jít na ples Kapuletů. Romeo na plese uviděl krásnou Julii a ihned se do ní zamiloval. Večer šel pod Juliin balkón, kde se Julie dívala na hvězdy a říkala, jak moc se jí Romeo líbí. Romeo vyskočil z křoví a Julie mu přísahala svoji lásku. Druhý den Mercurio vyzve Tybalta na souboj a Mercurio umře. Romeo se rozhodne Mercuria pomstít a Tybalta zabije, za to je vyhoštěn. Julie se musí provdat za Parise, ale protože se jí nelíbí, požádá o pomoc kněze Vavřince, který jí dal „jed“, po kterém bude vypadat, že je mrtvá. Julie vypije „jed“ a Vavřinec pošle posla za Romeem. Posel, ale Romeu dopis nepřinese, a když se Romeo vrací, zjistí, že Julie je mrtvá. Přijde ke kobce a tam se utká s Parisem, kterého zabije. U Juliininy mrtvoly vypije jed a umře. Julie se probudí, uvidí Romea mrtvého a probodne se. Když oba rody zjistí, co se stalo, rozhodnou se uzavřít mír.

4)   Kompoziční vrstva

·         a) celková kompozice díla

o   chronologická, paralelní

·         b) pět částí kompozice

o   1. Expozice – ples u Kapuletů

o   2. Kolize – přísahání lásky

o   3. Krize – boj, vyhoštění Romea

o   4. Peripetie – plánovaná svatba, předstírání smrti

o   5. Katastrofa – smrt Romea a Julie

5)   Jazyková vrstva

·         a) jazykové prostředky autora

o   synonyma, antonyma, homonyma, historismy, archaismy

o   řeč přímá, nepřímá

o   spisovná slova, hovorová slova, zastaralá slovní spojení, slova neutrální, slova citově zabarvená

o   věty jednoduché i souvětí

o   písmo černé, dělení do odstavců, užívání interpunkčních znamének

o   metafora, metonymie, personifikace, synekdocha

·         b) druhy řeči

o   u autora – ich forma

o   u postav monolog, dialog, přímá, nepřímá

·         c) grafické prostředky (přehlednost textu)

o   ilustrace – Karel Svolinský, ano

6)   Hodnocení díla

·         a) můj názor

o   jaké je dílo podle tématiky – historické, dramatické, romantické

o   mám/nemám ráda – tento typ knih mám ráda

o   bylo složité pochopit - ne

·         b) proč se mi kniha líbila/nelíbila

o   Kniha se mi líbila i nelíbila, je pěkná a romantická, ale končí tragicky.

·         c) která část knihy je nejlepší a proč

o   Nejlepší část knihy je ta, kdy je Romeo a Julie na plese, protože je krásně popsán pocit Romea, když se dívá na Julii.

·         d) jaké pocity ve mně četba vyvolává (konkrétně)

o   Četba ve mně vyvolala smutné pocity, kvůli tragickému konci

·         e) co nového jsem se dozvěděla

o   Láska a věrnost je silnější než rozum.

·         f) doporučila/nedoporučila bych tuto knihu? Proč?

o   Tuto knihu bych doporučila všem, je to taková klasika, které i když nemá nejlepší konec, čte se docela dobře J

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

děte do prdele 2

(děte do prdele 2, 23. 5. 2015 18:04)

taky si myslím, že byste měli jít do prdele

děte do prdele

(anonym, 14. 1. 2015 17:17)

děte do prdele

 

 

Portrét



Poslední fotografie


Kontakt

velkaencyklopedie

velkaencyklopedie@seznam.cz


Mail list



Archiv

Kalendář
<< říjen >>
<< 2017 >>
Po Út St Čt So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Statistiky

Online: 2
Celkem: 562733
Měsíc: 7705
Den: 202